För att bedriva yrkestrafik så krävs det någon som är trafikansvarig. Med en trafikansvarig samt ett yrkestrafiktillstånd, så kan du starta upp ett åkeri eller ett bussbolag. Inom transportsektorn är det ett måste att ha en så kallad trafikansvarig. Denna person tar nämligen fullt ansvar och är även den som har koll på alla lagar och regler som finns.

Så ska du transportera något, oavsett om det är människor eller gods och tar betalt, så måste du ha ett företag med ett trafiktillstånd. Tillståndet får du genom att ha en person som är trafikansvarig. Detta kan vara en fysisk person i din organisation, eller en trafikkonsult. Denna person måste dock godkännas av Transportstyrelsen. Personen måste genomföra godkända prov hos Trafikverket.

Låt en trafikkonsult vara din trafikansvariga

Du kan ta in en trafikkonsult att vara trafikansvarig om du vill. För då slipper du själv att ta de prov som måste tas. För att hitta en bra konsult så kan du kolla in yrkestrafiktillstånd.se. Deras process ser ut så här:

  • Du tar kontakt och ber om en konsult
  • De ser över ditt behov och erbjuder en lösning
  • Ni skriver ett avtal

Du ska sedan se till att slutföra din ansökan hos Transportstyrelsen. Där uppger du din konsult som trafikansvarig. Sedan så har du ett kontinuerligt samarbete med din konsult. Detta sätt går snabbare än om du själv ska göra alla de prov som måste göras. Du kan därmed komma igång med din verksamhet bra mycket snabbare.